Brainstorm invulling erfgoednachtspel in Roeselare

Aan de slag in Wevelgem en Kortrijk
5 maart 2020
De Brugse Erfgoedcluedo krijgt vorm
18 maart 2020
Show all

Brainstorm invulling erfgoednachtspel in Roeselare

Buiten regende het pijpenstelen op woensdag 4 maart om 19u, maar binnen spatte het enthousiasme af van Jens en Saar, leiding van jeugdvereniging ‘De Durvertjes’ van Roeselare. Helemaal klaar om hun gekozen spelformat ‘Inscape’ in een denderend nachtspel met erfgoedinsteek te transformeren.

Hiervoor diende stap 3 (vul de verhaallijn in op maat van de lokale context) en stap 4 (bedenk opdrachten hierbij) van de toolkit genomen te worden.

Na het aanpassen van de verhaallijn en spelverloop aan hun vereniging en de stedelijke context, stortten ze zich op een grote stadsplattegrond waar ze eerst de vooraf uitgesneden icoontjes van de hoofd-, nabij- en scanlocaties (zie tool 4.1) kleefden met de vooraf door de erfgoedcel opgemaakte erfgoedinventaris als leidraad. Eens de route visueel duidelijk kon dan per locatie opdrachten verzonnen worden, de een al gekker dan de ander.

Na ruim 2 uur en een al goed gevulde opdrachtenlijst bleken de hersenen moe gestreden. Met nog wat extra inspiratie onder de arm (de uitgeprinte 4 tools onder stap 4 van de toolkit) vertrokken ze strijdvaardig naar huis ‘to finish the job!’

WAAR HOU JE BEST REKENING MEE ALS ERFGOEDCEL?

● betrek het lokaal stadsarchief en lokale historici/heemkringen in de opmaak van de erfgoedinventaris. Vraag hen niet enkel naar historiek, maar ook naar ‘petites histoires’, leuke weetjes, vroeger en nu, …

● nodig hen ook uit op je atelieravond, de extra info die ze kunnen leveren bij bepaalde locaties zijn meestal van onschatbare waarde om er leuke opdrachten rond te verzinnen

● vraag aan de dienst Ruimtelijke Ordening om een grote stadsplattegrond te plotten waar je dan vooraf met een stift mogelijke (erfgoed)locaties aanduidt. Idealiter heb je die locaties en hun directe omgeving op voorhand ook al eens verkend naar inspirerende input voor de opdrachten. Lukt dit niet, raad het dan zeker aan de leiding aan om dit te doen

● gebruik een laptop om meteen de verhaallijn en het invulsjabloon opdrachten in te vullen. Tijdbesparend en ideaal om dan binnen hun jeugdvereniging er verder aan te werken

● zorg voor de inwendige mens: frisdrank (of iets sterker achteraf), chips, nootjes, …

● vergeet samen niet de evaluatietool op het einde in te vullen en maak duidelijke afspraken voor het verder verloop van de invulling van het spel