De Brugse Erfgoedcluedo krijgt vorm

Brainstorm invulling erfgoednachtspel in Roeselare
6 maart 2020
Kennismaken met de ErfgoedApp
23 maart 2020
Show all

De Brugse Erfgoedcluedo krijgt vorm

Op zondagavond 8 maart was Brugge aan de beurt in de grote ‘Erfgoedspelatelieravondtestronde van West-Vlaanderen’. Daar kozen de Europascouts ervoor om een Erfgoedcluedo uit te werken. Niels en Robin van de Europascouts en Jules van Erfgoedcel Brugge waren de spelbouwers van dienst.

Vanaf de start beslisten we om het verhaal op te hangen aan de moord op Karel De Goede, die op 2 maart 1127 in de Sint-Donaaskerk door de Erembalden neergestoken werd. “Hoe kan je nu een moord die al volledig opgelost is gaan onderzoeken?”, horen we je denken. Een heel terechte opmerking, maar ook kort daarvoor werd al eens een moordcomplot tegen Karel gesmeed…

Tijdens de atelieravond vulden we op enkele uurtjes het spelverhaal in en bepaalden we de spellocaties. Een grote kaart van Brugge was daarbij een heel handige tool. Voor de vragen en opdrachten wilden we heel graag inspelen op de erfgoedsporen die je op de verschillende spellocaties vindt. Op die manier botsten we al snel op de grenzen van wat je ’s avonds aan een tafel boven een stadsplan kunt bedenken. Daarom beslisten we om op donderdagnamiddag 12 maart opnieuw af te spreken en er op uit te trekken om het spel in de Brugse binnenstad verder vorm te geven.

Zo kostte het ons uiteindelijk een viertal uurtjes om een spannende Brugse Erfgoedcluedo op maat van de Europascouts uit te werken.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  • Punt 1. Het format van de Erfgoedcluedo leent zich heel goed voor een ‘historisch correcte’ invulling: d.w.z. een invulling waarbij alle verdachten, moordwapens en locaties uit hetzelfde tijdvak komen. Dit maakt het verhaal een stuk realistischer en spannender.
  • Punt 2. Een kaart van de omgeving is een heel handige tool om spellocaties en routes vast te leggen, maar als je de tijd hebt, loont het zeker om vragen en opdrachten op locatie te bedenken. Zo kun je veel beter inspelen op wat er op die locatie of in het straatbeeld aanwezig is.
  • Punt 3. Zorg ervoor dat je voldoende mensen rond de tafel hebt. Hoe meer breinen, hoe meer ideeën!
Hier botsten we op de grenzen van wat je boven een kaart aan tafel kunt bedenken en beslisten we om enkele dagen later de stad in te trekken.