Kennismaken met de ErfgoedApp

De Brugse Erfgoedcluedo krijgt vorm
18 maart 2020
Routeverkenning EGD nachtspel Roeselare
14 juli 2020
Show all

Kennismaken met de ErfgoedApp

Ingrediënten voor een erfgoedspel: 5 gemotiveerde erfgoedcellen, een aantal enthousiaste jeugdbewegingen, een pak creativiteit (verkrijgbaar bij Oetang) en een saus van lokaal erfgoed. Een cruciaal element ontbrak echter nog: de ErfgoedApp. Hiermee gingen we dan ook aan de slag op woensdag 11 maart 2020.

Bram van Faro leerde ons in Roeselare werken met de content manager van de ErfgoedApp. Op die manier kunnen we onze uitgedachte spelen vertalen naar de App. We maakten kennis met de verschillende functionaliteiten van de App: content, GPS-punten, tags, image button…

Als snel merkten we dat de content manager van de ErfgoedApp relatief eenvoudig in elkaar zit, maar dat we toch wat werk zullen hebben om het invoeren onder de knie te krijgen. Je hebt soms wat creativiteit nodig om het spel te vertalen naar de logica van de App.

Do’s en dont’s

  • Volg zeker een workshop over de ErfgoedApp bij Faro. Die is heel nuttig als je zelf content wil aanmaken in de App. De kalender met vormingen vind je hier. Wil je het toch liever zelf uitzoeken? Volg dan de ErfgoedApp DIY.
  • Bereid je goed voor op de invoer in de App. Verzamel al het nodige beeldmateriaal, schrijf de verschillende opdrachten uit, maak een logische volgorde… Hoe beter je het spel en de opdrachten al hebt voorbereid, hoe vlotter je het naar de digitale ErfgoedApp zult kunnen vertalen.
  • Voorzie voldoende tijd om het spel te implementeren in de App, zeker als het de eerste keer is dat je met de content manager werkt. Reken zeker op een dag om het spel in te voeren.
  • Test tijdens het invoeren van het spel regelmatig of alles naar behoren werkt. Je doet dit door te klikken op het tabblad Tags en vervolgens op de QR-code naast het trefwoord. De QR-code die in het groot op je scherm verschijnt, scan je met je smartphone of tablet. Gebruikte je een beeld die gescand moet worden? Klik dan op het beeld om het te vergroten en scan het om te zien wat het resultaat is. Als je een tour hebt gemaakt, kan je nu via de kaartweergave in de App je tour aanklikken om deze te testen
  • Je kan punten toekennen aan spelers als je een ‘gamified’ tour maakt. Via deze module kan je spelers punten geven als ze op de locatie aankomen, een vraag juist beantwoorden, een opdracht goed uitvoeren… Het is wel belangrijk om te weten dat de spelers binnen eenzelfde contentscène maar één keer punten kunnen verdienen. Zo kunnen ze spelers niet valsspelen en eenzelfde vraag nog eens beantwoorden. Hou hier rekening mee bij het ontwerpen van je spel in de App.