Zondagmorgen 13 oktober. Enthousiaste erfgoedwerkers, jeugdleiders en -leidsters druppelen langzaam binnen in The Student Village in Brugge. Voor allen nog wat vroeg, maar koffie en koffiekoeken bieden soelaas. Samen hebben ze één doel: een boeiend erfgoednachtspel creëren.
Simon van Oetang begeleidt de dag. Starten doen we met een eerste kennismaking tussen de jeugdwerkers en erfgoedwerkers. Onder het motto ‘wil-je-gie-me-mien-op-Erfgoeddate?’ leert iedereen elkaar – en elkaars werking – kennen. Wat is roerend/immaterieel/onroerend erfgoed nu eigenlijk? In welke vereniging is wie actief? Wat gebeurt er op zaterdag- of zondagmiddag in de jeugdbewegingslokalen?
Deze eerste creatiedag wordt opgevat als een sprokkeldag. We geven het doelpubliek van het spel een gezicht. Waarmee zijn 13-16-jarigen vandaag bezig? Waarmee moeten we rekening houden? Na een pizza-pauze worden de mogelijkheden van de Erfgoedapp belicht en uitvoerig getest. In teams bouwen we parcours uit in de app. Op speurtocht naar het geheime pizzarecept van Giancarlo? Of op ontdekking in de – net ontdekte – eeuwenoude kruidentuin voor het gebouw?
Hoe betrekken we in het spel het lokale erfgoed? Dat is één van de basisvragen voor vandaag. In geen tijd bouwen we een reuzegrote maquette van een West-Vlaamse stad – met aandacht voor het lokale erfgoed. Deze maquette vormt het decor voor de eerste spelformats. Van erfgoedcluedo tot smokkeltocht. Deze ideeën zullen de basis vormen voor het spel. Wordt vervolgd!